Zadzwoń do nas: (+22) 786-00-70
e-mail: sekretariat@vivo.pl

Bajki terapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci. Dlaczego warto czytać dzieciom na głos…nawet gdy same już potrafią?

28 marca 2022

Bajki terapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci. Dlaczego warto czytać dzieciom na głos…nawet gdy same już potrafią?

Czytanie dziecku jest bardzo ważne i wartościowe. Uczy skupienia, wzbogaca słownictwo i wzmacnia więź z dorosłym. Wybierając bajki terapeutyczne dodatkowo budujemy w dziecku jego zasoby osobiste w postaci wiedzy (w tym samowiedzy), umiejętności i cech psychicznych (np. odporności emocjonalnej, optymizmu), które ułatwiają radzenie sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie. Zatem warto uwzględnić bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne czy psychoterapeutyczne w swoim spisie obowiązkowych lektur do przeczytania naszym Pociechom.

Czytanie dzieciom ma duże znaczenie i daje wiele korzyści:

  • uczy skupienia, co jest bardzo istotne-żyjemy w gąszczu bodźców różnego rodzaju, pełno jest przestymulowania, chaosu sensorycznego;
  • uczy rozumieć tekst;
  • uczy języka i ubogaca słownictwo (w książce jest inne, dużo bogatsze słownictwo niż w mowie potocznej);
  • rozbudowuje i ćwiczy pamięć (po lekturze można o niej porozmawiać, można zapytać o czym była książka, jaki bohater najbardziej się spodobał, co najbardziej zapadło w pamięci itp.);
  • zachęca dziecko do samodzielnego czytania i przygotowuje do prawnego czytania i pisania;
  • rozwija inteligencję, wyobraźnię i kreatywność;
  • daje wytchnienie i relaks (dziecko może przez chwilę nic nie robić
    a rodzic/osoba dorosłą jest wówczas tylko dla niego);
  • wspomaga inteligencję emocjonalną, czyli zdolność rozumienia
    i rozpoznawania, nazywania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób oraz zdolność używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych;
  • pomaga w znajdowaniu rozwiązań różnych problemów;
  • buduje więź między dzieckiem a dorosłym.

 

Istnieją trzy typy bajek terapeutycznych: bajki relaksacyjne, bajki psychoedukacyjne
i bajki psychoterapeutyczne.

Bajki terapeutyczne:

  • oddziaływują na wyobraźnię dziecka;
  • odwrażliwiają(odczulają), aby wyeliminować lub zmniejszyć lęki dziecka;
  • oswajają wiedzę o możliwości kontroli swojego zachowania i modyfikują nieadekwatne schematy poznawcze;
  • zwiększają świadomość istnienia i rozumienia różnych uczuć i emocji;
  • pokazują pożądane zachowanie bohatera w trudnej sytuacji w taki sposób, aby dziecko mogło go naśladować (mogło się z nim utożsamić);
  • wpływają na zmianę zachowań za pomocą wzmocnień pozytywnych
    i negatywnych.

Bajki terapeutyczne adresowane są dla dzieci od 4 do 9 lat. Często jest w nich pokazany świat z perspektywy dziecka, czasami występują tam czarodziejskie postacie, ale to nie one i nie magia pozwala rozwiązać trudne sytuacje i trudne problemy. Właśnie Ci bohaterowie pozwalają zasymilować(oswoić) dzieciom lęk, smutek, strach i sprawić, żeby te uczucia były dla dziecka zrozumiane.

Bajki psychoedukacyjne:

  • służą wprowadzeniu zmian w szeroko rozumianym zachowaniu dziecka, czyli rozszerzeniu możliwego repertuaru zachowań;
  • bohater bajki ma podobne problemy do tych, które przeżywa dziecko (np. nie chce chodzić do szkoły, boi się wizyty u dentysty, nie chce iść samo spać itp.);
  • poprzez świat bajkowy dziecko zdobywa doświadczenie; uczy się jakie wzory zachowania należy stosować -rozszerza swoją świadomość ucząc się zachowania w trudnej sytuacji.

Bajki psychoedukacyjne mówią o emocjach, jakie wyzwalają konkretne sytuacje w taki sposób, by rozwijały świadomość emocjonalną, czyli rozpoznawanie i nazywanie emocji.

Bajki psychoedukacyjne posiadają następujący schemat:

  • oswajanie z nową sytuacją, przedstawienie jej tak, że jest dla dziecka zrozumiała;
  • zapoznanie ze słownictwem dotyczącym emocji;
  • wyjaśnianie związków przyczynowo-skutkowych między zdarzeniem
    a doznawaniem emocji;
  • racjonalizowanie problemu;
  • pokazywanie wzorów skutecznego działania, innego myślenia o sytuacji, innego odczuwania;
  • przedstawienie różnych trudności i poszukiwanie skutecznych rozwiązań;
  • pokazywanie wzorów pozytywnego myślenia nastawionego na działanie.

 

Pod linkiem poniżej znajduje się spis przykładowych książek poruszających różne tematy:

Lista_bajek

 

Przygotowanie: Barbara Małkińska na podstawie webinaru mgr Katarzyny Piekarczyk “Bajki terapeutyczne i psychoedukacyjne w pracy z dziećmi”  www.famiga.pl

Dodaj komentarz