Zadzwoń do nas: (+22) 786-00-70
e-mail: sekretariat@vivo.pl

Rozwój analizy i syntezy wzrokowej dzieci w wieku przedszkolnym

24 czerwca 2022

Rozwój analizy i syntezy wzrokowej dzieci w wieku przedszkolnym

Analizator wzroku dostarcza wielu ważnych i różnorodnych informacji. Rozwój zdolności rozpoznawania jasności, koloru i kształtu  oraz rozróżniania elementów tła jest procesem stopniowym.

Rozwijanie umiejętności wzrokowo-analitycznych u dzieci w wieku przedszkolnym ma na celu przede wszystkim naukę czytania. W sytuacjach zaburzeń funkcji poznawczych, wczesna nauka rozpoznawania samogłosek, sylab i wyrazów jest jednym z najskuteczniejszych sposobów wspierania rozwoju dziecka.

Czterolatki rozumieją instrukcje słowne poparte gestami i demonstracjami. W pracy z dziećmi ważne jest, aby pracować z nimi tak, aby mogły uważnie patrzeć. Jest to ważne dla uczenia się, rozwijania swobodnej uwagi, rozumienia i działania przez analogię. Nauczanie poprzez obserwację jest ważne dla dzieci, które do rozwiązywania zadań stosują metody refleksyjne, powinny one najpierw obserwować zachowanie dorosłych.

Obrazki tematyczne przedstawiają ludzi, zwierzęta lub przedmioty i opierają się na codziennych doświadczeniach dzieci, biorąc pod uwagę ich miejsce zamieszkania oraz sposób samodzielnego poruszania się w przestrzeni.

Obrazki atematyczne obejmują kształty geometryczne, wielkie litery przedstawiające samogłoski, sylaby i wzory figuratywne. Umiejętność postrzegania obrazów tematycznych góruje nad analizą i syntezą obrazów atematycznych.

Poniżej, przedstawiamy ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej dla czterolatków:

          Identyfikowanie obrazków tematycznych.

  •            Identyfikowanie obrazków atematycznych.
  •       Wśród sześciu obrazków tematycznych, zdaniem dziecka jest wyszukiwanie jednego różniącego się szczegółem.
  •       Wśród sześciu obrazków atematycznych, zadaniem dziecka jest wyszukiwanie jednego różniącego się szczegółem.
  •           Wśród sześciu obrazków tematycznych, wyszukiwanie jednego wzorcowego umieszczonego z boku.
  •          Wśród sześciu obrazków atematycznych, wyszukiwanie jednego wzorcowego umieszczonego z boku.
  •           Dobieranie brakujących elementów tematycznych w dużych ilustracjach.
  •           Rozdzielanie klocków według jednej cechy.
  •           Dobieranie podpisów do ilustracji.
  •           Układanie historyjek obrazkowych.
  •           Naśladowanie sekwencji czynności i sekwencji zdarzeń.
  •           Naśladowanie ułożenia wzorów tematycznych i wzorów atematycznych.
  •           Obracanie w umyśle wzorów tematycznych i wzorów atematycznych.
  •           Szeregowanie według długości, wielkości.
  •          Kontynuowanie sekwencji tematycznej i sekwencji atematycznej.
  •          Odgadywanie symboli.
  •          Rozpoznawanie sylab otwartych w paradygmatach.
  •          Odczytywanie sylab otwartych.

Ćwiczenia prezentowane powyżej są kluczowym etapem, który przygotowuje do nauki czytania. Ćwiczenia identyfikacji i porównywania obrazków są ważnym ćwiczeniem dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Poziom analizy i syntezy wzrokowej dziecka decyduje o tym, jak szybko nauczy się ono czytać i pisać. Do działań stymulujących funkcje wzrokowe należą ćwiczenia myślenia. Rozumowanie przyczynowo skutkowe, rozumowanie przez analogię i kategoryzację zależą od poziomu analizy i syntezy wzrokowej.

  •      Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej dla dzieci w wieku 5 i 6 lat:
  •          Uzupełnianie zbiorów tematycznych.
  •          Uzupełnianie zbiorów atematycznych.
  •          Budowanie kategorii tematycznych względem jednego elementu.
  •          Budowanie kategorii atematycznych względem jednego elementu.
  •          Dobieranie par tematycznych i par atematycznych.
  •          Wykluczanie elementów ze zbioru tematycznego i atematycznego względem kategorii.
  •          Uzupełnianie elementów w szeregu tematycznym i atematycznym.
  •          Uzupełnianie sekwencji tematycznej i sekwencji atematycznej.
  •          Kontynuowanie sekwencji tematycznej i atematycznej.
  •          Przyporządkowywanie obrazkom ustalonych symboli.
  •          Układanie historyjek (względem czasu i rozumienia przyczyn i skutków).
  •          Odczytywanie sylab.

Dodaj komentarz