Terapia pedagogiczna, to szereg specjalistycznych oddziaływań na dziecko, które przejawia różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym w obrębie motywacji, nabywania i przyswajania wiedzy, integracji i współżycia społecznego.
Zajęcia pedagogiczne skierowane są do dzieci, które uzyskały orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej ze wskazaniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju czyli:
- dzieci z zaburzeniami rozwojowymi,
- dzieci z niepełnosprawnością i przewlekle chorych, w tym m.in. z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową, z wadami słuchu, autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa i innymi zespołami genetycznymi,
- uczniów niedostosowanych społecznie,
- uczniów z trudnościami w nauce powstałymi w następstwie wad rozwojowych,
- uczniów z diagnozą specyficznych trudności w nauce.
Celem zajęć pedagogicznych jest kształtowane i rozwijane są umiejętności z zakresu:
- funkcji wzrokowych,
- funkcji słuchowych,
- motoryki małej, w tym terapii ręki,
- koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- rozwoju poznawczego,
- umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie),
- umiejętności komunikacyjnych, w tym komunikacji wspomagającej u dzieci z wyzwaniami rozwojowymi.