Rozwój analizy i syntezy wzrokowej dzieci w wieku przedszkolnym
Analizator wzroku dostarcza wielu ważnych i różnorodnych informacji. Rozwój zdolności rozpoznawania jasności, koloru i kształtu oraz rozróżniania elementów tła jest procesem stopniowym.
Rozwijanie umiejętności wzrokowo-analitycznych u dzieci w wieku przedszkolnym ma na celu przede wszystkim naukę czytania. W sytuacjach zaburzeń funkcji poznawczych, wczesna nauka rozpoznawania samogłosek, sylab i wyrazów jest jednym z najskuteczniejszych sposobów wspierania rozwoju dziecka.
Czterolatki rozumieją instrukcje słowne poparte gestami i demonstracjami. W pracy z dziećmi ważne jest, aby pracować z nimi tak, aby mogły uważnie patrzeć. Jest to ważne dla uczenia się, rozwijania swobodnej uwagi, rozumienia i działania przez analogię. Nauczanie poprzez obserwację jest ważne dla dzieci, które do rozwiązywania zadań stosują metody refleksyjne, powinny one najpierw obserwować zachowanie dorosłych.
Obrazki tematyczne przedstawiają ludzi, zwierzęta lub przedmioty i opierają się na codziennych doświadczeniach dzieci, biorąc pod uwagę ich miejsce zamieszkania oraz sposób samodzielnego poruszania się w przestrzeni.
Obrazki atematyczne obejmują kształty geometryczne, wielkie litery przedstawiające samogłoski, sylaby i wzory figuratywne. Umiejętność postrzegania obrazów tematycznych góruje nad analizą i syntezą obrazów atematycznych.
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej u małych dzieci
Poniżej, przedstawiamy ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej dla czterolatków:
- Identyfikowanie obrazków tematycznych.
- Identyfikowanie obrazków atematycznych.
- Wśród sześciu obrazków tematycznych, zdaniem dziecka jest wyszukiwanie jednego różniącego się szczegółem.
- Wśród sześciu obrazków atematycznych, zadaniem dziecka jest wyszukiwanie jednego różniącego się szczegółem.
- Wśród sześciu obrazków tematycznych, wyszukiwanie jednego wzorcowego umieszczonego z boku.
- Wśród sześciu obrazków atematycznych, wyszukiwanie jednego wzorcowego umieszczonego z boku.
- Dobieranie brakujących elementów tematycznych w dużych ilustracjach.
- Rozdzielanie klocków według jednej cechy.
- Dobieranie podpisów do ilustracji.
- Układanie historyjek obrazkowych.
- Naśladowanie sekwencji czynności i sekwencji zdarzeń.
- Naśladowanie ułożenia wzorów tematycznych i wzorów atematycznych.
- Obracanie w umyśle wzorów tematycznych i wzorów atematycznych.
- Szeregowanie według długości, wielkości.
- Kontynuowanie sekwencji tematycznej i sekwencji atematycznej.
- Odgadywanie symboli.
- Rozpoznawanie sylab otwartych w paradygmatach.
- Odczytywanie sylab otwartych.
Ćwiczenia prezentowane powyżej są kluczowym etapem, który przygotowuje do nauki czytania. Ćwiczenia identyfikacji i porównywania obrazków są ważnym ćwiczeniem dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Rola ćwiczeń myślenia u dzieci
Poziom analizy i syntezy wzrokowej dziecka decyduje o tym, jak szybko nauczy się ono czytać i pisać. Do działań stymulujących funkcje wzrokowe należą ćwiczenia myślenia. Rozumowanie przyczynowo skutkowe, rozumowanie przez analogię i kategoryzację zależą od poziomu analizy i syntezy wzrokowej.
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej dla dzieci w wieku 5 i 6 lat:
- Uzupełnianie zbiorów tematycznych.
- Uzupełnianie zbiorów atematycznych.
- Budowanie kategorii tematycznych względem jednego elementu.
- Budowanie kategorii atematycznych względem jednego elementu.
- Dobieranie par tematycznych i par atematycznych.
- Wykluczanie elementów ze zbioru tematycznego i atematycznego względem kategorii.
- Uzupełnianie elementów w szeregu tematycznym i atematycznym.
- Uzupełnianie sekwencji tematycznej i sekwencji atematycznej.
- Kontynuowanie sekwencji tematycznej i atematycznej.
- Przyporządkowywanie obrazkom ustalonych symboli.
- Układanie historyjek (względem czasu i rozumienia przyczyn i skutków).
- Odczytywanie sylab.